Wraz z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych, firmy zostały obarczone dodatkowym obligatoryjnym obowiązkiem związanym z przetwarzaniem dokumentów. Ustawa weszła w życie w 2018 r. i ma znaczący wpływ na funkcjonowanie każdego przedsiębiorstwa. Zatem warto przyjrzeć się konsekwencjom nieprzestrzegania tychże przepisów.
Rozporządzenie o ochronie danych osobowych mówi o nakazie przechowywania danych przez okres nie dłuższy, niż jest to zasadne. Zatem dokumenty zawierające dane osobowe, muszą być zniszczone niezwłocznie po upływie okresu ich karencji. W przypadku niezastosowania się do rozporządzenia, Prezes Urzędu o Ochronie Danych Osobowych (UODO) może nałożyć na przedsiębiorstwo karę pieniężną. W zależności od naruszenia może zastosować:
- Karę do wysokości 10 mln Euro lub 2% rocznych dochodów np. za nieprawidłowe zabezpieczenie danych osobowych,
- Karę do wysokości 20 mln Euro, bądź 4% dochodów rocznych w przypadku znaczących naruszeń, np. za niedotrzymanie warunków wyrażenia zgody na proces przetwarzania danych, a także nieprawidłowości podczas przekazywania danych do innych państw czy organizacji.
Nie dalej jak w czerwcu tego roku Prezes UODO nałożył karę 159 176 zł na towarzystwo ubezpieczeniowe za niezgłoszenie Prezesowi faktu naruszenia ochrony danych osobowych bez zbędnej zwłoki – nie później niż w terminie 72 godzin po stwierdzeniu naruszenia rozporządzenia. Oprócz kary pieniężnej towarzystwo ubezpieczeniowe musiało zawiadomić o fakcie osobę, której dane dotyczyły.
Rekordowa dotychczas kara nałożona przez Prezesa UODO w Polsce wyniosła 2,8 mln zł i dotyczyła niezastosowania odpowiednich środków organizacyjnych i technicznych służących ochronie danych osobowych, przez co dane ponad 2 milionów osób dostały się w niepowołane ręce.
Naszym celem jest profesjonalne i ekologiczne niszczenie dokumentacji przy zachowaniu pełnej poufności działania oraz wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Wykorzystujemy nowoczesny i atestowany sprzęt do niszczenia. Działamy z wykorzystaniem najlepszych praktyk. Wybierając nasze usługi, nie tylko dbasz o pełne bezpieczeństwo swoich danych, ale również wspierasz nasz rozwój – osób niepełnosprawnych – podopiecznych Fundacji im. Brata Alberta.
Skontaktuj się z nami i zadbaj o pełne bezpieczeństwo twoich danych.